W naszym serwisie zajmujemy się:

  • naprawą klimatyzacji w samochodach większości marek (Osobowych i Ciężarowych),
  • odgrzybianiem klimatyzacji ultradzwiękiem,
  • przeglądami okresowymi.

Przegląd układu klimatyzacji obejmuje:

  • kontrolę stanu filtra kabinowego,
  • odessanie czynnika R134 z układu,
  • wytworzenie próżni,
  • sprawdzenie szczelności układu,
  • dodanie oleju sprężarkowego,
  • dodanie barwnika UV,
  • napełnienie układu czynnikiem,
  • kontrolę działania klimatyzacji,
  • odgrzybianie układu nawiewu,
  • konserwację,
  • diagnostykę komputerową układu klimatyzacji.

Przeglądy okresowe należy wykonywać co najmniej 1 raz na 2 lata.


Dlaczego konieczna jest okresowa obsługa?

Celem zapewnienia prawidłowej pracy klimatyzacji konieczne jest m.in. utrzymanie szczelności układu (niedopuszczalny kontakt z wodą i parą wodną), odpowiedniego ciśnienia czynnika roboczego oraz jego nasycenia olejem smarującym kompresor klimatyzacji.

Czynnik roboczy oraz olej
w celu utrzymania wymaganych parametrów muszą być filtrowane przez bardzo precyzyjny filtr, który zatrzymuje nie tylko zanieczyszczenia mechaniczne ale też wychwytuje parę wodną z oleju i czynnika. Woda nie tylko prowadzi do korozji układu sprężarki ale również ze względu na obniżanie się temperatury czynnika poniżej 0 C – wytrąca się w postaci kryształków lodu, które nie tylko mogą spowodować przyspieszone lub awaryjne uszkodzenie sprężarki, ale ze względu na oblodzenie zaworu rozprężnego mogą okresowo lub całkowicie wstrzymać pracę całego układu klimatyzacji. Podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest odpowiednie ciśnienie czynnika roboczego. Klimatyzacja samochodowa powinna być całkowicie szczelna. Czynnik roboczy w formie gazowej niestety ma zdolność dyfuzji przez przewody gumowe oraz przez uszczelki w miejscach łączenia i w ten sposób ulatnia się do atmosfery. W ten sposób w ciągu roku ucieka do 10-15% czynnika. Efektem jest spadek ciśnienia czynnika i spadek sprawności chłodzenia.

Brak smarowania kompresora
kompresor jest najbardziej skomplikowanym i zarazem najdroższym elementem układu klimatyzacji. Smarowanie kompresora zapewnia specjalny olej, który jest transportowany przez czynnik chłodniczy R134a. Spadek ciśnienia czynnika zmniejsza również ilość smaru i w konsekwencji prowadzi do przyspieszonego zużycia i uszkodzenia kompresora.

Odgrzybianie (usuwanie nieprzyjemnych zapachów)
Przykry zapach wydostający się z otworów nawiewowych jest sygnałem ostrzegawczym, który mówi nam, że klimatyzacja samochodowa powinna zostać jak najszybciej sprawdzona. Para wodna we wpływającym z zewnątrz do kabiny ciepłym powietrzem w zetknięciu z zimnymi ściankami parownika skrapla się i tworzy środowisko do rozwoju bakterii i grzybów. W celu zwalczenia przykrego zapachu i mikroflory stosuje się różne metody chemiczne i mechaniczne, które mają za zadanie nie tylko oczyścić układ nawiewu, ale przede wszystkim go odkazić. Jedną z najskuteczniejszych metod usuwania zapachu i walki z grzybami i bakteriami jest aktualnie tzw. OZONOWANIE. Ozon (3-cząsteczkowy tlen) działa bardzo aktywnie na mikroflorę. Uwalniający się wolny atom tlenu jest bardzo „agresywny” i praktycznie w 100 % odkaża wszystkie elementy wnętrza pojazdu. Dodatkowo aktywnie usuwa zapachy np. tytoniu – z CAŁEGO wnętrza pojazdu. 5 – 6 sesji ozonowania usuwa całkowicie np. zapach papierosów z samochodu odkupionego od nałogowego palacza.

Wymiana filtra kabinowego
Zadaniem filtra jest wyłapywanie „śmieci” wpadających z zasysanym powietrzem do kabiny. Efektem oczyszczania jest odkładanie się na powierzchni filtra zarówno cząstek mineralnych (sadze, kurz) jak i biologicznych (cząstki zeschłych liści, owady itp). Nie wymieniony w odpowiednim czasie filtr staje się wylęgarnią bakterii i grzybów i dodatkowo nieprzyjemnego zapachu. Znacznie zwiększone opory przepływu powodują podwyższenie temperatury powietrza i mogą prowadzić do uszkodzenia elementów sterowania nawiewem (wynik: działa tylko najwyższy bieg wentylatora – dolegliwość szczególnie częsta w Citroenach XSARA, C5), przez co klimatyzacja działa nieprawidłowo.

Wymiana osuszacza
Jest to filtr, którego zadanie polega na oczyszczeniu czynnika, a w szczególności na wyłapaniu cząsteczek wody. Woda wiązana jest na drodze chemicznej i reakcja ta jest nieodwracalna – OSUSZACZA NIE DA SIĘ OSUSZYĆ („ZREGENEROWAĆ!!!”).

Należy przyjąć jako zasadę, że osuszacz wymienia się ZAWSZE w następujących przypadkach:

– otwarcie układu klimatyzacji w celach naprawy,

– spadek ciśnienia czynnika w układzie roboczym poniżej 2 lat,

– jeżeli minęło więcej niż 5 lat od jego zamontowania.

Czynnik roboczy stosowany w układach klimatyzacji jest substancją szkodliwą dla środowiska. Obsługa układu może być przeprowadzana tylko przez odpowiednio przeszkolone osoby i za pomocą specjalistycznych urządzeń.

Dokonujemy napraw mechanicznych samochodów osobowych i pojazdów wielkogabarytowych (TIRy, samochody ciężarowe, etc).